Leefstijl

 

Een gezonde leefstijl helpt niet alleen om ziektes te voorkomen. Bij de behandeling van metabole ziektes, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en hoge bloeddruk, zijn leefstijl en voeding heel belangrijk. Daarvoor is steeds meer wetenschappelijk bewijs.

Bezoek het Leefstijlplein

 

De winst van een gezonde leefstijl is enorm. Veel mensen voelen zich al snel een stuk beter als ze beter voor zichzelf gaan zorgen. Hun gewicht, humeur en vitaliteit gaan met sprongen vooruit. Een gezondere leefstijl kan er zelfs voor zorgen dat je minder medicijnen hoeft te gebruiken. Of helemaal zonder pillen kunt.

 

Tijdens het Leefstijlplein kunt u horen waar zo’n gezonde leefstijl uit bestaat. Hier vast een tipje van de sluier: er is voor iedereen wel een manier om gezonder te gaan leven. En, ook al zo fijn, dat is makkelijker (en lekkerder!) dan het lijkt. Het klinkt misschien Heel Groot, je leefstijl aanpassen. Alsof je niks meer mag (nooit meer een koekje bij de koffie) en altijd van alles moet (elke dag sporten). Maar dat is onzin. Je leefstijl aanpassen gaat stap voor stap. Het gaat om kleine veranderingen, waarbij je gezonder (en misschien wel lekkerder) gaat eten, meer gaat bewegen, beter gaat slapen en vaker gaat ontspannen. Al die kleine stapjes samen zorgen voor heel veel gezondheidswinst. Daar zijn ook steeds meer artsen van overtuigd, omdat ze zien hoe hun patiënten opknappen als ze gezonder gaan leven. Er is steeds meer onderzoek dat laat zien dat leefstijl het beste medicijn is.

 

Hoe die gezonde leefstijl er voor u persoonlijk uitziet, kan uw zorgverlener u vertellen. Maar er zijn een aantal algemene regels die voor iedereen gelden. Daarover gaat het Leefstijlplein. U hoort ook wie u kunnen helpen, en hoe u een plan maakt dat bij u past en dat u volhoudt. Deze bijeenkomsten kunnen door zorgverleners worden gegeven. Meer weten?

Leefstijl bij diabetes

 

Voeding

Heb je diabetes, dan zal je voeding een belangrijke rol spelen om zo gezond mogelijk te blijven. De Diabetes Vereniging Nederland biedt veel advies over voeding bij diabetes. Op de online community DiabetesTrefpunt delen mensen met diabetes tips, recepten en ervaringen met voeding uit.

 

De Stichting Voeding Leeft heeft Keer Diabetes 2 Om, een programma om diabetespatiënten te helpen om door middel van voeding en beweging medicatie- en insulinevrij te worden. De Stichting Voeding Leeft organiseert informatiebijeenkomsten, meer informatie via keerdiabetesom.nl

 

Beweging en leefstijl

Je leefstijl heeft veel invloed op de hoeveelheid glucose in je bloed. Regelmatig bewegen en niet te veel koolhydraten in je voeding maken veel verschil. Zeker als je diabetes type 2 hebt. Een gezonde leefstijl heeft veel effect. Je ervaart bijna onmiddellijk de voordelen: je bloedglucosewaarden dalen en je bent fitter. Ook mensen met diabetes type 1 hebben baat bij een gezonde leefstijl. Het is namelijk de beste manier om klachten en latere complicaties zoveel mogelijk te voorkomen. Door diabetes kunnen bloedvaten en zenuwen extra schade oplopen. Een verstandige leefstijl is dan extra belangrijk. De Diabetes Vereniging zet een paar tips op een rij.

 

Zoek je een leuke, laagdrempelige manier om te bewegen? Sluit je aan bij een lokale wandelgroep, zoals Corry, die bij een lokale wandelgroep in Nijkerk aansloot. Inmiddels kun je op ruim 165 plekken in Nederland meelopen met de Nationale Diabetes Challenge.

 

De Diabetes Vereniging Nederland organiseert allerlei activiteiten, zoals Diabetes cafe’s, activiteiten voor kinderen en jonge mensen met diabetes (16 tot 30 jaar). Bekijk wat er in jouw regio wordt georganiseerd en ontmoet anderen met diabetes via www.dvn.nl/dvn/activiteiten.

Leefstijl bij COPD

 

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Het verhoogt de weerstand en conditie. Zeker voor mensen met COPD is dit van belang. Vanuit het Longfonds worden er op verschillende plekken in Nederland beweegactiviteiten georganiseerd voor mensen met mild-matig COPD. De groepen worden (meestal) begeleid door een speciaal opgeleide sportinstructeur.
Naast beweegactiviteiten biedt het Longfonds ook een cursusaanbod gericht op mensen met COPD. Bijvoorbeeld ‘Stoppen met roken’ of ‘Leren leven met COPD’. Het verschilt per regio welke cursussen er gegeven worden. U kunt zoeken in uw buurt wat voor activiteiten er worden georganiseerd.

 

Het Longfonds organiseert in heel Nederland Longpunten. Dit zijn maandelijkse bijeenkomsten voor longpatiënten, hun omgeving, artsen en andere zorgverleners. Deze longpunten hebben vaak een thema, bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier of behandelopties. Er spreken kenners en er is ruimte om eigen ervaringen en adviezen uit te wisselen.

Leefstijl bij hart- en vaatziekten

 

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Ook is de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Een gezond gewicht is daarom belangrijk. De Hartstichting geeft informatie over risicofactoren en wat je hieraan kunt doen, zoals bewegen of voeding. Er zijn tips over afvallen over een goed beweeg- en eetpatroon.

 

Beweegaanbod in de buurt

Via deze Hartvaatwijzer vindt u ruim 250 sportorganisaties die zijn aangesloten bij Harteraad. Deze verenigingen bieden sport- en beweegactiviteiten onder deskundige begeleiding.