Inspirerende projectleiders bijeenkomst ‘Patiënt als verbeterpartner’

Donderdag 24 mei organiseerde Zelfzorg Ondersteund een bijeenkomst die in het teken stond van de patiënt als verbeterpartner. De bijeenkomst was bedoeld voor projectleiders, beleidsmedewerkers en programma managers die bezig zijn met het implementeren van ondersteunde zelfzorg én betrokken ervaringsdeskundigen, en werd goed ontvangen door de deelnemers. Zelfzorg Ondersteund blikt terug op de bijeenkomst.

Patiënten als verbeterpartners: van idee naar gewoonte. Dat was de insteek van de uitwisseldag voor projectleiders en patiënten vertegenwoordigers. Leren van elkaars ervaringen en afwegingen en bespreken met patiënten hoe we hun inbreng beter kunnen organiseren.

Aanwezige zorgverleners werd gevraagd om een betrokken patiënt uit hun eigen omgeving mee te nemen. Enkele aanwezige zorgverleners hadden hier gehoor aangegeven. Frank van Summeren, projectleider eHealth en zelfmanagement bij zorggroep Synchroon en zorggroep Chronos in de regio Noord-Brabant, nam Ger van de Akker mee. “Ger is een key gebruiker van ons zelfmanagementportaal e-Vita en denkt actief mee over thema’s als zelfmanagement.”

Niet zo ingewikkeld

Voor Van Summeren was de boodschap van de bijeenkomst duidelijk: het is helemaal niet zo ingewikkeld om mensen met een chronische ziekte te laten participeren. “We denken er doorgaans veel te moeilijk over, maar we zijn allemaal gewoon maar mensen. Als je met patiënten in gesprek gaat, hoef je echt niet ineens fluwelen handschoentjes aan te trekken. Dat werkte tijdens de afgelopen bijeenkomst goed, en dat zal in de praktijk ook goed werken.”

Verschillende niveaus

Wat Van Summeren praktisch gezien meeneemt uit de bijeenkomst, is dat je het thema patiënt participatie op verschillende niveaus kunt zien en hier dus ook op verschillende niveaus aan kunt werken. “Op zorggroep niveau kun je patiënten uitnodigen op beleidsdagen, mee laten denken over ZO! trajecten en een klankbordgroep vormen. Op zorgverlener-patiënt niveau kun je het gesprek in de spreekkamer aanpassen. Op praktijk niveau kun je als huisarts eens samen met een patiënt een voorlichtingsavond geven, of je patiënten zelf een wandelgroepje laten organiseren.”

Kom Verder Spel

Binnen ZO! werken patiëntenorganisaties, zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen om zelfredzaamheid een logisch en integraal onderdeel te maken in het leven voor iedereen met een (chronische) ziekte in Nederland. Om deze gedragsverandering te ondersteunen, ontwikkelde ZO! het ‘Kom Verder-spel‘. Dit spel helpt om mensen te inspireren anders te gaan denken en handelen én om inzicht te krijgen in aspecten waarin mensen de eigen regie kunnen nemen. Wat zijn belemmerende en bevorderende factoren en hoe kun je concrete handvatten en ondersteuning bieden? Tijdens de bijeenkomst op 24 mei werd het spel ook gespeeld door de aanwezigen.

Antoinet Smallegange, fysiotherapeut en beleidsmedewerker chronische zorg bij Zorggroep ZEL, ziet veel mogelijkheden om het spel in te zetten. “Zo’n spelvorm is een goede methode om eens met zorgverleners onder elkaar te bespreken hoe je bepaalde begrippen ziet. Wat verstaan we, heel basaal, onder zelfmanagement? We noemen het allemaal hetzelfde, maar bedoelen er soms toch andere dingen mee.” Smallegange wil het spel ook met patiënten gaan spelen. “Tijdens de bijeenkomst was een patiënt de spelleider. Dat gaf een heel mooie dynamiek en leverde interessante inzichten op.”

Smallegange kijkt met een goed gevoel terug op de bijeenkomst. “Het is altijd leuk en nuttig om met andere zorgverleners te overleggen en discussies te voeren. Een van de gesprekken die me erg is bij gebleven, en waar ik intern ook meer over na wil gaan denken, is de zorgverlener als partner. We voeren talloze discussie over wanneer welke patiënt ingezet kan en moet worden, maar als we een zorgverlener nodig hebben om mee te denken of te praten, is iedere willekeurige ‘witte jas’ goed. Daar zou je ook bewuster mee om kunnen gaan.”

Begin simpel, hou het klein

Een gedeelde conclusie aan het einde van de dag leek dat ervaringsdeskundigheid en patiënten vragen als verbeterpartners op verschillende momenten en met verschillende soorten input als startpunt kan worden gedaan. Begin simpel, houd het klein en ga aan de slag in je eigen organisatie.

Voor Zelfzorg Ondersteund is leren van elkaars ervaringen en het organiseren van inbreng van patiënten een speerpunt. ZO! organiseert binnenkort een webinar voor geïnteresseerden die meer over thema ‘patiënt als verbeterpartner’ willen weten of niet aanwezig konden zijn bij deze projectleidersbijeenkomst. Houdt hiervoor de agenda in de gaten.