InEen maakt toekomstvisie persoonsgerichte zorg

Hoe kunnen we meer dan voorheen zorg op maat bieden die goed aansluit bij wat de patiënt zelf belangrijk vindt? Om binnen dit thema nog meer gezamenlijk op te kunnen trekken ontwikkelt InEen – de belangenorganisatie voor de eerstelijn – samen met haar leden een aanpak persoonsgerichte zorg. Eén van de onderdelen van deze aanpak is een toekomstvisie persoonsgerichte zorg. “Het wordt tijd om in de eerste lijn innovatie en het gebruik van digitale technologie steviger te omarmen.”

“We hebben de afgelopen jaren de zorg in Nederland goed georganiseerd met zorgprotocollen, zorgprogramma’s en kwaliteitsindicatoren, met flinke verbetering van de zorgkwaliteit als gevolg, maar bij de leden van InEen leeft sterk de behoefte om de zorg meer op maat te organiseren voor de mens die tegenover hen zit”, zegt InEen-bestuurslid Ester Talboom. Uit onderzoek blijkt bovendien, zegt Talboom, dat de patiënt deze behoefte deelt. “We proberen nu deze twee stromen bij elkaar te brengen.”

Aandacht voor andere consultvoering

Volgens InEen zijn er drie pijlers voor persoonsgerichte zorg. Allereerst nadrukkelijke aandacht voor een andere consultvoering, meer gericht op shared decision making. Talboom: “Dat is echt iets anders dan laten we zeggen vijftien jaar geleden, toen de zorgverlener aan de patiënt vertelde hoe het moest. We verwachten dat over niet al te lange tijd 40% van de populatie chronisch ziek is. Voor hen is het erg van belang het gesprek in een coachende sfeer te voeren, ook omdat chronisch zieken een andere leefstijl moeten aanvaarden.”

Daarnaast zijn eHealth (o.a. websites, apps of online omgevingen gericht op zorg) en het stimuleren van eHealth twee pijlers van persoonsgerichte zorg.

Lees het hele bericht via de website van InEen.